Σάββατο, Φεβρουαρίου 25, 2012

Καστοριάδης για την ελληνική δημοκρατία


Απίστευτη συνέντευξη. Σε 7 λεπτά εικονογραφεί το σύνολο του ελληνικού πολιτικού ζητήματος. Τι κρίμα να μην υπάρχει εγχώρια αριστερά αυτού του βεληνεκούς .... αλλά κακέκτυπα αντίγραφα του Λένιν ...

"Η Δημοκρατία συγκροτείται από ενήλικες" κι όχι από άτομα που λένε "Μωρέ 'γω θα σώσω το Ρωμέϊκο; "

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

http://www.youtube.com/watch?v=II-po0TrWIc&feature=related

Δεκτό το δωράκι.

(Όπως ευπρόσδεκτο και το σχόλιο για τις Κινέζες του Jian Jun.
Παρατηρώντας την απρόσωπη μαοϊκή στολή, σκέφτηκα επιπλέον τη διάσταση της 'αποκαθ-ήλωσης'.
Εδώ όλη η σειρά:
http://www.slide.com/r/4lfQQGg41j98q2fRmI7RlgLvu4Smdo_l?previous_view=TICKER&previous_action=TICKER_ITEM_CLICK&ciid=3026418949865846969)
Απι(α)στη

ange-ta είπε...

Δεν θα έλεγα ότι έχω ξεφυλλίσει τον Καστοριάδη, ωστόσο μου φαίνεται λίγο σόλοικη η όλη συνέντευξη. Ο Καστοριάδης υποστήριζε ότι ο καπιταλισμός είναι ένα σύστημα που δεν μπορεί να υπάρχει στην ανθρώπινη κοινωνία. (Δεν είναι και ο μοναδικός). Επομένως έβλεπε την νεωτερικότητα πολύ κριτικά. Άρα, αυτή η παρέμβαση περί της Γαλλικής επανάστασης κάπως δεν ταιριάζει με Καστοριάδη.
Αναμφίβολα, Δημοκρατία σαν την Αθηναϊκή δεν ξανάγινε, ούτε στην Ελλάδα ΑΛΛΑ ούτε ΚΑΙ αλλού!

Αυτό να λέγεται!!

Παρά τους 400.000 σκλάβους.....

Τα παράδοξα του πολιτισμού;

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΦΑΝΤΙ είπε...

Αγκέλα καλημέρα. Για τους δούλους ο Καστοριάδης κάνει την διαπίστωση (όπως όλοι μας) ότι ήταν σχεδόν καθολικό φαινόμενο στον αρχαίο κόσμο. Όμως μόνο στην Αθήνα υπήρξε δημοκρατία για το 1/3 που δεν ήταν δούλοι. Νομίζω όμως ότι κάνει λάθος στο ότι δεν ήταν αναγκαία, φυσικά και δεν ήταν ικανή συνθήκη γι αυτό και εμφανίστηκε μόνο στην Ελλάδα, όμως ήταν αναγκαία για την δημοκρατία όπως και για το οτιδήποτε. Οι σκλάβοι, όπως τα μουλάρια, τα βόδια και άλλα παραγωγικά πλάσματα ήταν οι προμηθευτές της "ενέργειας" που χρειάζονταν για να λειτουργεί και να συντηρείτεαι το κοινωνικό και πολιτικό οικοδόμημα.

Για τα υπόλοιπα προτείνω να δεις το βιντεάκι που άφησε η Άπιαστη πιο πάνω

http://www.youtube.com/watch?v=II-po0TrWIc&feature=youtube_gdata_player

ΦΑΝΤΙ είπε...

Ευχαριστώ για video άπιστη, είσαι άπιαστη :)

ange-ta είπε...

Ωωωω, Εγώ δεν αμφιβάλω καθόλου για την δημοκρατία της Αθήνας. Εξ άλλου αυτή είναι και η δική μου άποψη για τους σκλάβους.
Το έγραψα έτσι προβοκατόρικα!

Θα το δώ το βίντεο.

ange-ta είπε...

Το είδα το βίντεο.

Πολύ ενδιαφέρον. Λέει κάποια πράγματα που δυσκολεύομαι να τα αντιπαρέλθω. Όπως λ.χ. τα περί Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Αν μίλαγε με τον Παπαϊωάννου θα είχε να του πει πολλά για την σχέση Αρχαιότητας - Χριστιανισμού - Βυζαντινής Αυτοκρατορίας - Ορθοδοξίας.

Σίγουρα οι αρχαίοι Ελληνες δεν περίμεναν σωτηρία στον άλλον κόσμο. Στον Όμηρο περιγράφεται με αριστουργηματικό τρόπο η θλίψη των ψυχών εκεί κάτω, αλλά η φιλοσοφία τους και η σχέση τους με τον κόσμο είναι βασισμένη όχι στον "Νόμο" (όπως προσπαθεί να επιβάλει η νεωτερικότητα), αλλά στον σεβασμό και στην αποδοχή "του Νόμου των Θεών". (Παρότι οι Θεοί απλώς θεωρούσαν τους ανθρώπους, χωρίς να επεμβαίνουν στην δράση τους)

(ύβρις - Νεμεσις κλπ.)

Ο διαφωτισμός δεν έχει τελικά καμία σχέση με τον αρχαίο κόσμο, κάπως το αναφέρει αυτό αλλά και δεν το δηλώνει σωστά. Θεωρεί τους νεώτερους χρόνους, σαν επιθυμία του ανθρώπου να επιλέξει για άλλη μια φορά(μετά την κλασική εποχή) τους "Νόμους" που θα τον κυβερνούν. Δεν έγινε αυτό και δεν το λέει. Μπορεί να ήταν η επιθυμία αυτών που πήραν μέρος στην Γαλλική Επανάσταση, αλλά δεν συνέβη κάτι συγκλονιστικό για τα επόμενα 128 χρόνια, δηλαδή μετά την Ρώσικη τέτοια!

Επίσης, η κριτική για την Σ. Ένωση είναι πολύ σωστή μεν, αλλά δεν αντιλαμβάνεται ότι η θέση της εργατικής τάξης στη Δύση ήταν εκεί που ήταν (βλέπουμε που πάει σήμερα) λόγω του φόβου των Ιουδαίων.

Τέλος, ακούγοντάς τον, θυμήθηκα την θέση του Παπαϊώννου: Η κοινωνία έχει ένα βέλος του καλύτερου προς το χειρότερο, αν βάλουμε μια αρχή στην κλασική Αθήνα.